У зв’язку з тим, що з 13 серпня 2011 року вступив в силу Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», згідно якому державний технічний огляд замінено обов’язковим технічним контролем (ОТК), процедура оформлення договорів обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів теж зазнала деяких змін.
Враховуючи, що на сьогоднішній день відсутній ряд нормативних актів, які повинні бути прийняті для усвідомлення та належного виконання вимог цього Закону, надаємо роз’яснення щодо особливостей укладання договорів автоцивілки у перехідному періоді:
1) Якщо раніше наявність у особи талону державного технічного огляду для страховиків не мала значення, то згідно нових вимог договори обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, що підлягають ОТК, можуть укладатися страховиками за умови проходження зазначеними транспортними засобами ОТК, за умови що вони згідно з протоколом перевірки технічного стану визнані технічно справними.
Крім того не можна оформляти поліс на такий автомобіль на строк, що перевищує строк чергового проходження ним ОТК.
Тому перед укладанням договору страховик повинен з’ясувати, чи підлягає транспортний засіб ОТК.
Якщо так, то на підставі даних талону державного технічного огляду визначається наступна дата проходження ОТК та строк, на який може бути укладений договір. Якщо строк дії талону державного технічного огляду чи, відповідно, строк до чергового проходження ОТК є меншим ніж один рік, то договір укладається на строк, що відповідає цілому числу місяців до дати чергового проходження ОТК чи, відповідно, до закінчення дії талону державного технічного огляду.
2) На відміну від державного технічного огляду, ОТК підлягають не всі транспортні засоби.
Виділений сегмент транспортних засобів, власники яких звільняються від ОТК (тобто на них можна оформляти поліси без підтвердження їх технічної справності), до нього входять:
– легкові автомобілі усіх типів, марок і моделей, причепи (напівпричепи) до них (крім таксі та автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку), мотоцикли, мопеди, мотоколяски та інші прирівняні до них транспортні засоби - незалежно від строку експлуатації;
– легкові автомобілі, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажні автомобілі незалежно від форми власності вантажопідйомністю до 3,5 тонн, причепи до них - із строком експлуатації до двох років.
3) Затверджена періодичність проходження транспортними засобами ОТК:
– для легкових автомобілів, що використовуються для перевезення пасажирів або вантажів з метою отримання прибутку, вантажних автомобілів (незалежно від форми власності) вантажопідйомністю до 3,5 тонн, причепів до них із строком експлуатації більше двох років - кожні два роки;
– для вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонн, причепів до них та таксі незалежно від строку експлуатації - щороку;
– для автобусів та спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від строку експлуатації - двічі на рік.
4) Наявність у водія довіреності або шляхового (дорожнього) листа не обов’язкова. Для підтвердження законного права на керування транспортним засобом тепер водієві потрібно мати при собі:
– посвідчення водія відповідної категорії;
– реєстраційний документ на транспортний засіб (техпаспорт);
– поліс ОСЦПВВНТЗ.
Тобто людина, яка не є власником транспортного засобу і не вписана в техпаспорт, але має на руках реєстраційний документ на транспортний засіб (техпаспорт), посвідчення водія відповідної категорії та ідентифікаційний код, може виступати страхувальником за договором автоцивілки. При цьому якщо власником транспортного засобу є юридична особа, то інша особа (фізична чи юридична) може виступати страхувальником лише за умови наявності у неї договору оренди/позички/прокату/підряду/лізингу.
5) Відповідно до змін, внесених в Кодекс України про адміністративні правопорушення (абзац третій стаття 1271), за виписку полісу на транспортний засіб, що підлягає ОТК без документа про його технічну справність, на особу яка оформила такий поліс накладатиметься штраф у розмірі від 1700 до 2040 грн.
6) В прикінцевих положеннях вищезазначеного Закону установлено, що:
– протягом року з дня набрання чинності цим Законом суб'єкти господарювання, уповноважені у встановленому порядку проводити державний технічний огляд транспортних засобів до набрання чинності цим Законом, здійснюють обов'язковий технічний контроль відповідно до цього Закону, нарівні з суб'єктами проведення обов'язкового технічного контролю, визначеними цим Законом;
– договори обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, укладені до набрання чинності цим Законом, діють до закінчення строку їх дії;
– транспортні засоби, що пройшли державний технічний огляд до набрання чинності цим Законом і відповідно до Закону України "Про дорожній рух" підлягають обов'язковому технічному контролю, вперше проходять обов'язковий технічний контроль після закінчення строку дії талонів державного технічного огляду.